Köpvillkor

KÖP

Avtal om köp ingås när du har slutfört en beställning och vi har skickat en orderbekräftelse till dig via e-post. För att få beställa av oss måste du vara myndig alternativt ha målsmans tillstånd.

BETALLÖSNINGAR

Vi använder oss av betallösningen Klarna Checkout. Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Antingen betalar du med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du även koppla din PIN-kod till Klarna Checkout. Fullständiga villkor för Klarna Checkout kan läsas här: www.klarna.se.

ANVÄNDNING AV PERSONUPPGIFTER

I och med den nya dataskyddslagen, GDPR, som träder i kraft den 25 maj 2018 har vi uppdaterat vårt sätt att hantera personuppgifter samt gjort det ännu tydligare för dig i vilket syfte vi sparar och använder kunddata. GDPR står för General Data Protection Regulation och ersätter den svenska personuppgiftslagen, PUL. För dig som kund innebär det att dina personuppgifter får ett ännu starkare skydd och du får mer kontroll över hur dina personuppgifter används.  

Vad vi sparar och varför

De uppgifter vi har om dig är de uppgifter vi får när du besöker vår sajt och handlar hos oss. Vi sparar information om vad du klickar på, vad du lägger i kundvagnen och vad du handlar.

När du lägger en order sparar vi namn, postadress, telefonnummer, e-postadress, adress, kundnummer, leverans- och betalningsuppgifter samt organisationsnummer (gäller endast företag och organisationer). Handlar du som privatkund och önskar betala med faktura kräver vår betalpartner Klarna att du även uppger ditt personnummer för att kunna bedöma din kreditvärdighet. När Klarna godkänner din betalning får vi ditt personnummer av dem för att hålla reda på att du är du. Du kan givetvis också handla hos oss utan att uppge ditt personnummer.

För att kunna skicka information till dig om din order samt om du godkänt det, digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms, sparar vi din e-postadress och ditt telefonnummer. Din adress behöver vi för att kunna leverera ditt paket på bästa sätt. De personuppgifter vi får i samband med köp sparas också för eventuell framtida support, reklamationer och garantier.

Vi strävar hela tiden efter att vara relevanta för dig som kund och vi gör därför en analys på segments- och individnivå baserad på ålder och demografi samt köp- och klickhistorik. Analysen ligger sedan till grund för vilka produkter vi köper in, vilka kampanjer och erbjudanden vi tar fram, vilken digital kommunikation du nås av och hur vi riktar vår externa annonsering.

Så länge sparar vi personuppgifter

Personuppgifter sparas under den tid det finns en pågående användarrelation samt i enlighet med lämnat samtycke. Vi behandlar inte kunddata som är äldre än två år men för vår bokförings skull behöver vi spara köphistorik i sju år. Vill du att vi ska ta bort dina personuppgifter tidigare än så eller vill säga upp ditt samtycke angående exempelvis digital kommunikation i form av nyhetsbrev och sms är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss så ordnar vi det direkt. Vill du inte längre ta emot nyhetsbrev från oss kan du även avregistrera dig via länk direkt i nyhetsbrevet.

Information om hur du och andra besökare navigerar på vår sajt och hittar till oss samlar vi in via Google Analytics och Google Search Console, den datan sparas sedan i 26 månader.

Så skyddar vi dina personuppgifter

När du ger ifrån dig uppgifter om dig själv i samband med köp ska du alltid kunna vara trygg med att vi hanterar dina personuppgifter på ett säkert sätt. Känslig information såsom kontokortsnummer skickas alltid krypterad (SSL) för att utomstående inte ska kunna komma åt informationen. Informationen lagras inte av oss på Smallroom utan skickas endast vidare till kreditkortsföretaget. Överallt där känslig data skickas är överföringen krypterad, t ex i ditt konto och i kassan. Vi arbetar även på daglig basis med att se till att både vi och våra system är i fas med aktuell säkerhetsstandard.

Det är ytterst sällsynt men om ett dataintrång skulle inträffa har vi tydliga och konkret utarbetade rutiner för hur vi hanterar dessa för att minimal skada ska ske. Du som kund kan också vara lugn med att om något skulle inträffa kommer du självklart att bli informerad.

Dina rättigheter

Du har alltid rätt till att när som helst få ett utdrag på vilken information vi har om dig och få veta hur samt i vilket syfte personuppgifterna används. Skulle du inte vara enig med hur vi använder dina personuppgifter har du rätt till att göra invändningar samt ta tillbaka ditt samtycke. Du har också rätt att begära att vi tar bort alla personuppgifter vi har om dig. Du är varmt välkommen att kontakta oss för att få svar på frågor och funderingar kring dina personuppgifter. Du når oss på  info@smallroom.se alternativt 08 – 12 14 81 14.

LEVERANSVILLKOR

Fri frakt erbjuds om du handlar för över 199 kr, övriga ordrar skickas till fast fraktkostnad på 39 kr. Detta gäller inom Sverige. Vi levererar alla lagervaror inom 1-5 dagar inom Sverige, i samarbete med speditörer som Posten, DHL och DB Schenker. Beställningsvaror levereras inom den leveranstid som står skriven i produktbeskrivningen. Du aviseras via post, e-post eller sms när paketet har anlänt till ditt Utlämningsställe.

SPEDITÖRER

Leveranstiden är normalt c a 1-5 arbetsdagar för lagervaror som finns på vårt centrallager. Beställningsvaror beställs direkt från leverantörens lager och levereras inom angiven leveranstid. Vi gör alltid allt vad vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden så att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat, till exempel om vi får vänta på leverans från leverantören.

Du får i sådant fall ett meddelande från oss om detta och vi levererar din beställning så skyndsamt som möjligt. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

LEVERANSBEKRÄFTELSE

När vi har tagit emot din order får du en Orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även en ett e-postmeddelande med Leveransbekräftelse i samband med att produkten/produkterna lämnar lagret.

ÅNGERRÄTT

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via Internet har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Läs mer här: www.konsumentverket.se

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Skulle en returnerad vara inte vara i oförändrat skick kan ett eventuellt värdeminskningsavdrag göras.

Skicka tillbaka din retur till:

Smallroom C/o Dreamlogistics
Attn: Returer
Fanérgatan 14 B

566 33 Habo

Ange alltid ditt Ordernummer i returen.

EJ UTHÄMTADE FÖRSÄNDELSER OCH FELAKTIGA ADRESSER

För försändelser som går i retur efter att de hamnat hos Postombud men inte hämtats ut inom 14 dagar och därmed går i retur, eller på ordrar där fel adress har angivits och försändelsen därmed returnerats, har vi rätt att debitera upp till 300 sek inklusive moms per order för frakt och administrativ kostnad.

Skicka tillbaka din retur till:
Smallroom C/o Dreamlogistics
Retur
Fanérgatan 14
566 33 Habo

Ange alltid ditt Ordernummer i returen.